Håndleddsartroskopi

Artroskopi (kikkhullsoperasjon) av håndleddet er brukt for å stille en riktig diagnose hvis du har uforklarlige smerter i håndleddet og samtidig for å behandle/operere en eventuell skade.
Gjøres i narkose og lokalbedøvelse. Kirurgen setter inn en optikk/liten kamera (skope) gjennom små hull i huden og små instrumenter gjennom andre hull. Bilde sees på en skjerm og kirurgen arbeider ut i fra denne. Tilstander som ofte behandles med håndleddsartroskopi er: synovitis, skade på ligamenter, fjerning av løse benfragmenter, ganglion cyster og rift i håndleddsmenisken.
Synovitis (leddhinnebetennelse): Irritert leddhinne som kan barberes (shaves) bort, bruskslitasje og bruskfragmenter kan også fjernes.
Brudd: Små benfragmenter kan ligge igjen i leddet etter brudd og kan fjernes. Ujevnhet i leddflaten kan jevnes/glattes til.
Ganglion cyster: Stilken / ventilen til en ganglioncyste kan gå ut fra leddet og kan fjernes. Ganglionet forsvinner etterhvert.
Håndleddsmenisken / TFCC : Håndleddsmenisken kan skades for eksempel ved et fall på hånda. Vedvarende smerter fra håndledd fra lillefingersiden tyder på det. Meniskskaden kan behandles ved håndleddsartroskopi med delfjerning eller sutur. (TFCC: TriangularFibroCartilageComplex).
Skader på leddbånd: Mange leddbånd forbinder de små knoklene i hånden. Instabiliteter grunnet skadde leddbånd kan diagnostiseres og behandles. Mest vanlig er SL leddbånds rift (Scaphoid-Lunatum).
Etterbehandlingen avhenger av hva som er funnet under operasjonen og hvilken prosedyre som er utført. Du får råd om rehabilitering for ditt tilfelle av legen.
Som ved all annen kirurgi er det risiko for komplikasjoner. Disse er ikke hyppige, men Infeksjon, manglende bedring, nerveskade og at tilstanden kan komme tilbake er de mest aktuelle.