Carpal tunnel – endoskopisk carpal tunnel operasjon / kikkhull karpal tunnel operasjon

Carpal Tunnell
Carpal tunell syndrom er en vanlig årsak til smerter og nummenhet i hånd og fingre.
Tilstanden er hyppigere hos kvinner og forekommer hos 10 % av befolkningen. Hos de fleste er årsaken ukjent. Reumatikere, diabetikere, stoffskiftesyke, eldre og personer med tidligere håndleddbrudd er disponerte.

Plagene forårsakes av press på en nerve (nervus medianus) i en kanal i håndleddet. Bunnen av denne kanalen dannes av håndrotsben og toppen av kanalen består av et ligament (bindevefsbånd). I kanalen passerer også bøyesenene til fingrene.

Typiske symptomer er smerter og nummenhet i tommel, pekefinger og langfinger og halve ringfinger. Ofte våkner pasientene på nattestid og må riste på hånda for å minske smerten.
I langt komne tilfeller kan den store tommelmuskelen svinne og svekkes. Ved kortvarige og lette plager kan smertestillende medisiner og en håndleddsmansjett lindre.
Blir symptomene langvarig er operasjon anbefalt.

Inngrepet kan gjøres med kikkhullskirurg / Endoskopisk carpal tunnel.

Endoskopisk carpal tunnel operasjon fører til kortere sykmelding og raskere rehabilitering sammenlignet med åpen operasjon (Tumble et al).
Den gjøres i kortvarig narkose eller lokalbedøvelse. Det legges 1 cm åpning i håndleddet og spesielt skope er brukt for å se og så kutte båndet / ligamentet uten å skade hud eller små muskler i håndleddet.
Båndet som danner taket av tunnelen deles for å gjøre plass for nerven.
Carpal tunnel operasjonen kan både utføres åpent og endoskopisk.

Du må holde hånden høyt de første par døgn for å unngå hevelse og blødning. Du kan bevege fingrene forsiktig for å redusere hevelse og stivhet (5 minutter 2.hver time er nok).
Etter 2 uker kan de 2 stingene fjernes. Lett sårhet og ubehag i håndflaten kan vare i noen uker.
De fleste har en gradvis bedring etter operasjonen, men dersom plagene har vart lenge før operasjonen og nerven er sterkt påvirket kan bedringen komme så sent som 12 måneder senere.
I enkelte tilfeller har nerven blitt permanent skadet og operasjon hjelper ikke (for sent).

Som ved all annen kirurgi er det risiko for komplikasjoner.
Disse er ikke hyppige men infeksjon, manglende bedring og nerveskader forekommer.
Med kikkhulloperasjon er faren for smertefulle arr minimalisert.

Ytterligere informasjon:
Søk på FIDEL HELGI SANCHEZ på Dagens Medisin hjemmeside:
Ny metode halverte sykefraværet.

Norsk karpal tunnel animasjon: